KAU CURAHAN HATIKU

100% yang terbaik

ASSALAMUALAIKUM..SAYA NURULFARHAN BT MOHD AMIN..NICE TO MEET YOU ^.^. ..

burung..:)

Thursday, March 1, 2012

~~PARKIA SPECIOSA~~

expr:id='"post-body-" + data:post.id'> Assalamualaikum silent reader...see..apa yang yan tulis kat tajuk entry ti????nak tau tak???jap yeee

|
|
|
v
perghh..memang telan air liur la..
hahahah..PARKIA SPECIOSA tu nama saintifik bagi PETAI..
ramai tak suka petai sebab bau dye kan..
betul tak??
memang tak dinafikan bau dye mmg menusuk kalbu.hahaha
tapi khasiat dye sangat tinggi..
Pinjam sekejap je masa korang baca khasiat petai ni ek...

JOM BACE....=)

1.Petai mengandungi serat yang tinggi yang dapat menormalkan kembali aksi pencernaan dan mengatasi penyakit sembelit tanpa harus kembali ke laktasiv

2. Petai yang dimaniskan dengan madu boleh mengurangkan mabuk..(*kepada yang sering mabuk2 bile nek kete,,makan la petai manis ni ataupun dikenali sebagai MILKSHAKE PETE)..huhu..Petai membantu menenangkan perut dan dengan bantuan madu akan meningkatkan kadar gula dalam darah yang jatuh dan susu menenangkan serta memperbaiki cairan tubuh.

3. Rasa gatal dan bengkak kesan gigitan nyamuk dapat diatasi dengan menggosok bekas gigitan dengan bahagian kulit petai(woow!!!)

4.Petai mengandungi vitamin yang mampu menegangkan saraf.

5. Petai mengandungi zat besi yang tinggi yang dapat menstimulasi produksi sel darah merah dan saat terjadi anemia..

p/s : oke..itu saja yang yan nak kongsikan,,sebanrnya banyak lagi..
nak tau lebih lanjut..layarilah laman sesawang..
|
|
|
v

ktata..=)

No comments: